فروشگاه تجهیزات صوتی

رکوردرهای صدا و میکروفون ها ابزاری هستند که در نتیجه کار خبرنگاران و گزارشگران ورزشی تاثیرگذارند.

یک خبرنگار ورزشی و یا یک گزارشگر حرفه ای رقابت های ورزشی نیاز است برای جذب مخاطب بیشتر و دیده شدن کارش از یکسری از تجهیزات حرفه ای و درجه یک صدابرداری استفاده کند تا در زمان تهیه خبر و یا انجام گزارش رقابت های ورزشی بالاترین جذابیت را برای مخاطبانش داشته باشد.

پس برای اینکار لازم است یک خبرنگار حرفه ای با دقت بسیار بالایی تجهیزات صدابرداری خود را انتخاب کند. به ویژه میکروفون ها و رکوردرهای صدای مورد نیازش را، و نباید هیچگونه احساس نگرانی از بابت وقتیکه برای گزینش و خرید هر یک از آنها صرف می کند داشته باشد، بلکه برعکس باید با وسواس کامل و با حوصله به دنبال هر یک از آنها بگردد.

رکوردرصدای خبرنگاران و گزارشگران ورزشی

مهمترین چیزی که یک گزارشگر ورزشی باید بهآن آگاه باشد.

یکی از مهمترین ابزاری که یک خبرنگار زبده و یا یک گزارشگر خبره تلویزیونی یا رادیویی مسابقات ورزشی به آن نیاز دارد، میکروفونیست کاملا" مطابق با جنس صدای آن خبرنگار و یا آن گزارشگر تلویزیونی و یا رادیویی!

بیشتر گزارشگراندر طول دوران حرفه ای و کاریشان مجبور می شوند از میکروفون های متعددی مانند میکروفون های استودیویی و میکروفون های یقه ای برای گزارش های ورزشی استفاده کنند و متاسفانههیچگاه این عزیزان حق انتخاب میکروفون خود را ندارند و نمی توانند میکروفون کارشانرا خودشان انتخاب کنند. و متاسفانه حق هیچگونه اظهارنظری هم در این زمینه ندارند.

چراکه این امر کاملا" به امکانات رسانه ای بستگی دارد که آنها در آن فعالیت می کنند. و اغلب رسانه ها هم خواه دولتی و خواه خصوصی نمی توانند برای تمام سلایق و تمام صداها میکروفون های مخصوصی تدارک ببینند.

هر چند تهیه کنندگان برنامه های ورزشی و غیره با تحقیقات گسترده و با در نظر گرفتن بودجه همیشه بهترین میکروفون ها را انتخاب می کنند ولی هیچگاه نمی توانند برای هر شخص میکروفونی مجزا و مخصوص صدای خود آن شخص تهیه کنند. چون اگر قرار باشد چنین کاری انجام دهند، هزینه های جاری شبکه ها سر بفلک می زند!

 پس به همین دلیل هر گزارشگری با توجه به امکانات آن رسانه و شبکه مجبور به تمکین و اطاعت از انتخاب صدابردار آن برنامه است. و در نهایت مجبور می شود با میکروفونی رویدادهای ورزشی را گزارش کند که صدابردار آن شبکه برای او در نظر می گیرد.

پس اگر گزارشگران به این امر آگاه باشند و بدانند که یک میکروفون خوب چه تاثیر مثبتی می تواند بر روی صدای آنها و نتیجه کارشان داشته باشد، می توانند از تهیه کنندگان برنامه های ورزشی میکروفون هایی را بخواهند که می دانند صدای آنها با آن میکروفون ها چه صدای گرم تر و گیراتری می شود.

تهیه کنندگان نیز بهتر است این موضوع را جدی بگیرند چراکه این امر در نهایت به نفع خود رسانه شان است چراکه منجر به پسند مردم و جذب مخاطب بیشتر برای آنها می شود.

پس یک گزارشگر کاربلد و حرفه ای در همان ابتدای دوران حرفه ای اش این موضوع را می فهمد و سریع اقدام به خرید میکروفونی مخصوص برای صدای خودش می کند. دقیقا" همان کاری که خواننده ها و مداحان تراز اول و گزارشگران به نام مثل عادل فردوسی پور و خیابانی می کنند.

رکوردر صدای خبرنگاری به ویژه رکوردرهای مناسببرای خبرنگاران ورزشی

ما در کل دو تیپ رکوردرصدا برای خبرنگاران در حوزه های مختلف کاری به ویژه حوزه ورزشی داریم:

رکوردرهایی که صرفا" صدای مصاحبه شونده و محیط را با کیفیتی فقط در حد شنیده شدن ضبط می کنند و خبرنگاران از آنها فقط برای  ضبط صدای شاهد استفاده می کنند.  چراکه خبرنگار فقط قصد تحریر خبر را دارد و فقط می خواهد بعد از مصاحبه به محتوای ضبط شده رجوع کند و پس از شنیدن مطالب ضبط شده آن را به صورت نوشتاری بر روی سایتی بارگذاری کند و یا آن را در روزنامه یا مجله ای به چاپ برساند. و در مواقع ضروری نیز بتواند به آن فایل های صدا استناد کند. به این تیپ دستگاه های ضبط صدا وُیس رکوردر هم می گویند که تقریبا" چیزی شبیه رکوردرهای موجود در گوشی های موبایل است با این تفاوت که مانند موبایل در زمان ضبط صدا ممکن نیست زنگ بخورد و فرایند ضبط صدا را مختل کند. به همین دلیل هم خبرنگاران ترجیح می دهند از موبایلشان استفاده نکنند. البته لازم به ذکر است که دانشجویان نیز به همین قصد از این تیپ وُیس رکوردرها برای ضبط صدای اساتید در سرکلاس های درس استفاده می کنند. به عنوان مثال می توان به ویس رکوردر SONY TX660 اشاره کرد.

رکوردرهای صدا و دستگاه های ضبط صدایی که کیفیت بالا و قابل قبولی دارند. و فایل های صوتی ضبط شده توسط آنها قابلیت ادیت دارند. و خبرنگار می تواند از این فایل ها پس از ویرایش برای انتشار در رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون استفاده کند. این رکوردرهای صدا امکانات خیلی بیشتر از ضبط صدا در اختیار یک خبرنگار ورزشی قرار می دهند. که خبرنگار با آن امکانات می تواند صداهایی در خور توجه ضبط کند.

یکی از این امکانات بسیار مهم ورودی های متعدد میکروفون با پری آمپ های قوی است به طوریکه خبرنگار می تواند برای صدابرداری و انجام مصاحبه از یک یا چند میکروفون تخصصی و یا میکروفون شاتگان استفاده کند و صدا را با کیفیت استودیویی ضبط کند و دیگر نیازی به میکروفون های روی رکوردرصدا که اغلب کیفیت خیلی مطلوبی ندارد نداشته باشد.

ضمنا" بسیاری از رکوردرهای صدای حرفه ای مانند: ZOOM H8 در درون خود نرم افزارهای مناسبی برای ادیت صدا دارند که خبرنگار می تواند با استفاده از آنها کیفیت صدای در حال ضبط را افزایش دهد و همچنین این رکوردرهای حرفه ای صدا ظرفیت ذخیره سازی بالایی دارند و خبرنگار می تواند به اشکال مختلف و با فرمت های استاندارد متنوعی بنا به خواست خودش صدا را ضبط کند. 

ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 19

تمامی حقوق محفوظ می باشد

طراحی سایت نونگار پردازش