فروشگاه تجهیزات صوتی

      امروزه در صنعت موسیقی بیشتر از هر چیز دیگر ساختِ تجهیزات صدابرداری و لوازمِ استودیوهای خانگی رشد داشته است. بطوریکه هر کمپانی ای که در این صنعت و صنایع وابسته به آن فعالیت می کرده، اقدام به ساخت چنین تجهیزاتی کرده است. حال سوال اینجاست چه لزومی برای ساخت و راه اندازی استودیوهای خانگی وجود دارد؟ و راه اندازی یک استودیو خانگی واقعا برای چه کسانی مناسب است؟
در نگاه اول پاسخ به این سوال بسیار آسان است. و آن چیزی نیست جز سواستفاده کمپانی ها و صاحبان برند از هیجان به وجود آمده در بازارِ موسیقی و مصرف گرائی کاربران این حوزه! ولی واقعیت پنهان این ماجرا چیز دیگری است، که فقط اندک کاربرانی از آن مطلع هستند. و ما نیز می خواهیم در اینجا علت واقعی آن را واکاوی کنیم.

... و اما واقعیت ماجرا چیست؟
توصیه می شود که نوازندگان، خوانندگان و آهنگسازان تا جائیکه امکان دارد از صدابرداری به صورت جدی و حرفه ای پرهیز کنند. چرا که آگاهی از فنون صدابرداری و تسلط بر این رشته، همچون تسلط بر ساز و آهنگسازی بسیار دشوار و سخت است. و این حرفه پیچیدگی ها و ظرائفِ خاص خود را دارد. و اگر کسی بخواهد بدان آگاه شود می بایست زمان و انرژی زیادی صرف کند. که همین این امر سبب می شودشخص  از اینجا مانده و از آنجا رانده شود! 
ولی داشتن یک استودیو خانگی می تواند بنا به دلایلی برای هر یک از این افراد مفید باشد. که ما در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
1) کاهش هزینه ها
      اگر شما تهیه کننده و یا اسپانسری نداشته باشید، قطعا توانائی پرداخت هزینه های تولید یک آلبوم را از صفر تا صد در یک استودیو حرفه ای نخواهید داشت. و هرگز نخواهید توانست با یک صدابردار ممتاز و یک میکس مَن  درجه یک کار کنید.
ولی چاره این کار فقط در داشتن یک هوم استودیو است. تا بتوانید هزینه چشمگیری از تولید را کاهش دهید! یعنی شما می توانید بسیاری از اموری را که می بایست در یک استودیو حرفه ای انجام شود را در هوم استودیوِ خود انجام دهید. (توجه داشته باشید فقط برخی امور!!!) و بدین طریق زمان حضور در استودیو اصلی را کاهش دهید. مثلا می توان تمرینات نوازندگان، اتودهای آهنگسازی، آزمون خطاها و بسیاری موارد دیگر را در هوم استودیو خودتان انجام دهید.
نکته بسیار بسیار مهم: فقط برخی امور را می توان در استودیو خانگی انجام داد. چرا که در نهایت برای میکس و مسترینگ یک تراک و یا یک آلبوم به تجربه و امکانات یک استودیو حرفه ای تر و یک صدابردار خوب نیاز دارید. 
متاسفانه در ایران از سرِ ندانستن آرتیست ها مایلند صفر تا صد یک تراک را در استودیوهای خانگی خود انجام می دهند. که در نهایت نتیجه اینی می شود که می شنویم. میکس بد، صدای بی کیفیت، خروجی غیرقابل قبول و هزار یک مشکل دیگر... و جالبتر اینکه برخی از این کارهای بی کیفیت مورد استقبال هم قرار می گیرند. که این دیگر جای خوش اقبالی این دوستان است.
2) ساخت ماکت
      این موضوع بسیار جای خوشبختی است، که امروزه یک آهنگساز در استودیو خانگی خودش می تواند در همان لحظه ای که می اندیشد و اثری را خلق می کند، آنرا بشنود. در هوم استودیوها با تجهیزاتی که تهیه می شود، به راحتی می توان هر ایده ای را اجرا کرد و در همان لحظه شنید. یعنی آنچه را که یک آهنگساز تخیل می کند قابل اجراست. که البته این خود به معضلی جدید تبدیل شده است.
چراکه برخی از آهنگسازان تازه کار بدون در نظر گرفتن توانائی های نوازندگان و محدوده صدادهی سازها قطعاتی می نویسند که واقعا توسط انسان ها قابل اجرا نیستند و فقط نرم افزارها هستند که می توانند آنها را اجرا کنند. به همین دلیل بعضا آثار معروفی هستند که در مارکت موسیقی وجود دارند ولی پدیدآورندگان آنها نمی توانند این قطعات را در کنسرت هایشان اجرا کنند و حتما برای اجرایشان نیاز به کامپیوتر هست!
                                                                                                                                                                                                                                                                                                سهیل مهدوی
****************

ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 19

تمامی حقوق محفوظ می باشد

طراحی سایت نونگار پردازش