توضیحات
اسپیکر کلاسیک یاماها سری NS-10M
تاثیری که این بی رحم ترین اسپیکر تاریخ با حضورش در استودیوها از آغاز دهه 80 تا کنون بر صنعتِ صدایِ جهان گذاشته، غیر قابل انکار است. به راستی که صدا در این اسپیکر کاملا موجودی عریان و بی دفاع است.
توانائی منحصربفرد NS-10M در میکس و ساختار شگفت انگیزش در ظالمانه ترین حالت پخش صدا؛ ما را بر آن می دارد تا بیشتر از آن بدانیم و حتی افسانه هایش را باور کنیم و یا به دنبال دلیلی باشیم برای اینکه بفهمیم، چرا دیگر آن را نمی سازند.
این حقیر سعی کردم با جمع آوری اطلاعاتی هر چند مختصر برای کاربران محترم صدابازار حقایقی را در خصوص آن آشکار سازم. و تاریخچه جالب آن را بازگو نمایم!!!
سهیل مهدوی
این اسپیکرها در سه مرحله و در شش نسخه تقریبا متفاوت، طی بیست و سه سال تولید شده اند. (1978 الی 2001)
NS-10M, NS-10MC, NS-10M STUDIO, NS-10M PRO, NS-10MX, NS-10MT
اولین مدل از NS-10ها به نام NS-10M در سال 1978 توسط استاد برجسته ژاپنی، بلندگو ساز معروف، جناب آکیرا ناکامورا طراحی و توسط یاماها ساخته شد. ولی اصلا قرار نبود از این بلندگوهای بوک شلف (رو میزی) در استودیوها استفاده شود. بلکه فقط قراربود به عنوان یک اسپیکر های-فای در اختیار علاقه مندان و شنوندگان حرفه ای آثار موسیقی قرار بگیرند.
در واقع NS-10M محبوب ترین و قدیمی ترین مدل از سری NS10ها محسوب می شود و دارای ویژگی های زیر می باشد:
1) نحوه قرارگیری به صورت عمودی
2) رنگ کابینت مشکی با ووفر مخروطی سفید؛ درواقع ووفرهای سفید و توری فلزی جلوی توئیترها ؛ نماد و میراث NS10 ها هستند.
3) مید رِنج شفاف، تمیز و دقیق
4) پخش فرکانس های بالا به صورتهارش به طوری که بسیاری از مهندسین صدا در زمان کار کردن با NS10 M دستمال کاغذی جلوی توئیترهای آن قرار می دادند.
5) توان خروجی 50 واتی
6) پخش فرکانس های 85 هرتز به بالا
7) کابینت کاملا بسته بدون هیچ خروجی هوا و پُر شده از پشم شیشه
8) امکان نصب کاور پارچه ای جلوی بلندگو به طوریکه شما چهار سوراخ در چهار گوشه آن می بینید.
9) عملکرد سیستمی فوق العاده سریع در زمان انتقال سیگنال با کمترین اتلاف وقت
نوشتارصحیح مدل این بلندگو به شکل زیر است:
NS-10M
باید توجه داشت که حرف M به کار رفته در این نام گذاری هیچ ربطی به مفهوم مانیتورینگ در استودیو ندارد
در واقع ژاپنی ها بسیار دوست دارند. که به جهانیان ثابت کنند که این خودشان بودند. که اولین بار توانستند به قابلیت های این اسپیکر به عنوان استودیومانیتور و یا یک اسپیکر ریفرنس پی ببرند. ولی به نظر می رسد که حقیقت چیز دیگری باشد. حالا داستان چه بوده بر کسی آشکار نیست. ولی چیزی که عیان است. اینست، که فقط یک حادثه باعث شد.تا این اسپیکر تاریخ صنعت صدا را تغییر دهد.
افسانه شماره 1
یکی از داستان های معروف NS10 اینست. که شبی در اوایل دهه 80؛ در یکی از استودیوهای معروف شیکاگو، درست در زمانی که داشتند پروژه مهمی را به پایان می رساندند. یکی از مانیتورهای استودیو از کار می افتد. و چون زمان لازم برای تهیه مانیتورِ جدید وجود نداشت. و فرصتی هم برای دست اندرکارانِ پروژه باقی نمانده بود. بنا به پیشنهاد یکی از دستیارانِ صدابردار قرار می شود، اسپیکرِ خانگی وی، که تازه خریداری شده بود. موقتا؛ و فقط برای اتمامِ همان کار به استودیو آورده شود. تا آنها بتوانند کار نیمه تمامِ خود را در لحظه موعود به اتمام برسانند.
ولی تقدیر این بود تا کشفِ تازه ای صورت پذیرد و دنیایِ پر رمز و راز صدا با پدیده حیرت انگیزی مواجه شود. بله؛ آن اسپیکرها دیگر هیچگاه به منزل ها بازنگشتند. بلکه جای خود را به طور ویژه ای در اتاق کار استودیودارها و صدابرداران یافتند!!!
NS-10MC, NS-10M STUDIO, NS-10M PRO
Since 1987
افسانه شماره 2
بعضی از کارشناسان مطرح دنیا، از جمله پل وایت سر دبیر محترم نشریه ساند اند ساند اعتقاد دارند. که اساسا” NS10M افتضاح یاماها بوده؛ یعنی اینکه می خواسته اسپیکر های فای بسازد که چنین گندی می زند. این اسپیکرها به حدی بد صدا بودند و هستند که کارشناسان به این نتیجه می رسند که اگر صدابردار بتواند کاری کند که صدای پروژه اش در این بلندگوها درست و زیبا شنیده شود، می تواند نتیجه بگیرد که آن صدا در هربلندگوی دیگری هم دقیق و زیبا شنیده می شود!!!!!!!! و همین این امرسبب شد NS10M به عنوان ریفرنس و مرجع در استودیوها مورد استفاده قرار گیرد.
اما این مساله می تواند تا حدودی شخصی باشد تا یک فرضیه منطقی و قابل قبول؛ چرا که با شناخت و سابقه ای که از یاماها سراغ داریم به سختی می توانیم این فرضیه را بپذریم. ولی ازطرفی هم این فرضیه می تواند کاملا درست باشد. چونکه چنین اتفاق هائی در تاریخ به کرات رخداده است. که ما در نهایت انتخاب را به عهده خواننده عزیزمان می گذاریم.
NS-10MX معرفی شده در سال 1993 نسل سوم
meow –
مزیت سری ns10 اینه که فرکانس های mid-range رو خوب پخش میکنه. و مساله اینجاست که قدرت یک آهنگ در فرکانس های وسط یا mid-range قرار داره. اگه فردی بتونه mid-range رو خوب میکس کنه، در هر سیستمی آهنگ خوب صدا میده. اکثرا افراد، ساعت ها روی فرکانس low یا high وقت میزارن، ولی بازم میبینی آهنگ در فضای دیگه خوب صدا نمید.