10%
59,000,000 تومان Original price was: 59,000,000 تومان.53,100,000 تومانCurrent price is: 53,100,000 تومان.
10%
50,000,000 تومان Original price was: 50,000,000 تومان.45,200,000 تومانCurrent price is: 45,200,000 تومان.
10%
37,800,000 تومان Original price was: 37,800,000 تومان.34,100,000 تومانCurrent price is: 34,100,000 تومان.
شاید تا به امروز این موضوع مهم را نمی دانستید که تمام اسپیکرهایی که به دست بشر ساخته می شوند، نمی توانند صدا را بدون هیچ تغییر و هیچ دخل و تصرفی پخش کنند. بدون استثنا تمام اسپیکرهای دنیا قبل از آنکه صدایی را به گوش ما برسانند ماهیت اصلی آن صدا را تغییر می دهند و بعد از آن است که ما صدا را می شنویم در واقع فقط یک ماکتی از آنچه که بوده است را می شنویم.
به همین دلیل است که ما به صورت ناخودآگاه از صدای اجراهای زنده موسیقی در سالن ها کنسرت و جاهاییکه (البته این امر به ساختار آکوستیکی سالن و تعداد تماشاگران بستگی دارد) از اسپیکر استفاده نمی کنند بیشتر لذت می بریم. برای درک بهتر این موضوع توصیه می کنم برای یکبارهم که شده به یکی از کنسرت های آثار کلاسیک بروید و این شرایط ناب را تجربه کنید. (در تالار وحدت تهران این امکان وجود دارد.)
حال که با این نکته بسیار مهم آشنا شدید با بگویم بسیاری از کمپانی ها و تولید کنندگان اسپیکر در جهان از این ضعف به عنوان یک فرصت استفاده می کنند و علاوه بر تغییراتی که ووفرها و توییترها در صدا ایجاد می کنند خودشان نیز تغییراتی بیشتر روی عملکرد آنها اعمال می کنند منتها با این تفاوت که با شدت و ضعف دادن آگاهانه به محدوده خاصی از فرکانس ها سعی می کنند که اسپیکرهایشان برخی فرکانس های صدا را زیباتر پخش کنند و به نوعی صدا را آرایش می کنند. دقیقا” همان کاری که با نوان با لوازم آرایش می کنند.
پس اگر می گوییم از هر اسپیکری نمی توان برای استودیو استفاده کرد ولو اسپیکرهای بسیار گران قیمت دلیلش هم همین تغییرات زیادیست که کمپانی ها روی اسپیکرهای خودشان اعمال می کنند. پس نمی توان صدایی را که قبلا” توسط یک کمپانی دستکاری شده و از حالت خامی درآمده دوباره میکس کرد!
همانطور که پیش تر توضیح دادیم پخش صدا در بلندگوها به ناچار با تغییراتی عمدی یا سهوی همراه است. پس برای اینکه ما در استودیو در زمان ضبط صدا و میکس دقت بالایی داشته باشیم نیاز است بلندگویی تهیه کنیم که آن بلندگو کمترین تاثیر را بر روی خروجی صدا داشته باشد.
مانیتورهای استودیویی دقیقا” چنین ویژگی دارند. یعنی سازندگان اسپیکر با استفاده از فن آوری های پیچیده در زمان ساخت آنها سعی می کنند تغییرات صدا را به صفر میل دهند تا شما در استودیو محصولی خام در اختیار داشته باشید و بتوانید هر کار که دوست دارید با آن انجام دهید.
اگر شما در استودیو با تجهیزاتی که در اختیار دارید بتوانید کاری با صدا انجام دهیدکه صدای آن اثر به درستی و زیبایی از اسپیکر مانیتورهایتان شنیده شود، شما کاری کرده اید کارستان و یقین داشته باشید آن صدا در هرجای دیگری و در هر اسپیکر دیگری نیز درست شنیده خواهد شد.
ولی اگر اسپیکر مانیتورینگ در اختیار نداشته باشید و میکس کار را بدون مانیتورینگ استودیویی به پایان برسانید بعدها متوجه خواهید شد که صدای آن کار فقط در همان اسپیکرهای خودتان عالی و درست شنیده می شده و در جاهای دیگر افتضاح بوده!
دو مدل از بهترین اسپیکر مانیتورینگ های دنیا که خوشبختانه در ایران هم نمایندگی دارند عبارتند از: GENELEC 8040B و YAMAHA HS7I
ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 تا 19
تمامی حقوق مادی و معنوی برای صدابازار محفوظ می باشد.