1395 / اسفند / 9
ساعت:
سبد خرید شما خالی است!
logo-samandehi

اصطلاحات مهندسی صدا

واژه نامه
 
  • Dynamic Range
محدوده ای است بین کمترین و بیشترین میزان واکنش دیافراگم میکروفون نسبت به شدت و ضعف صدا و یا توان خروجی صدا در ساند کارت ها در زمان تبدیل سیگنال ها از دیجیتال به آنالوگ که با مقیاس دسیبل (db) اندازه گیری می شود. 
 
  • Lobar
یک مدل الگوی دریافت منحصربفرد است برای میکروفون های گان و شات گان ها که سعی شده در این مدل از الگوی دریافت، صدا تا حد امکان به صورت مستقیم از سوژه دریافت شود و زاویه پوشش در این مدل گان ها بسیار بسته تر انتخاب شده است.
 
  • Proximity Effect
پدیده ای است که خوانندگان هنگام کار با میکروفون های دایرکشنال مانند کاردیوئیدها و سوپر کاردیوئیدها با آن مواجه هستند. به طوریکه هرگاه لب های شخص خواننده به دهانه میکروفون خیلی نزدیک شود. فرکانس های بخش باس به گونه ای غیر طبیعی تقویت شده و به صورت مصنوعی گرم تر شنیده می شوند. در حوزه مهندسی صدا به این مساله پدیده مجاورت می گویند که توصیه می شود خوانندگان قبل از انتخاب میکروفون خود این موضوع را چک کنند.
 
  • Transducer Type
به انتقال انرژی از نوعی به نوعی دیگر گفته می شود که بیشتر در میکروفون های دینامیک و کاندنسر این بحث مطرح است و همیشه باید این کانورتورهای تبدیل انرژی صدا به سیگنال های الکتریکی در غلاف این میکروفون ها جای داده شود. و در نهایت هر چقدر که کیفیت و دقت این مبدل ها بالاتر باشد نتیجه صدای یک میکروفون نیز بهتر است. 
 
  • Unbalanced Circuit
​اصولا مدارهای خروجی میکروفون ها در 2 تیپ بالانس و آنبالانس تولید می شوند. در مدل آنبالانس سیگنال های خروجی از میکروفون برای جلوگیری از ایجاد نویز بر روی یک کابل رسانای شیلددار با یک مغری حمل می شوند تا اینکه بخش افشان کابل از سیگنال های خروجی در برابر میدان های الکتریکی محیط محافظت کند تا کیفیت صدا دستخوش تغییر نشود. و در نوع بالانس سیگنال های خروجی از میکروفون از کابلی با 2 رشته سیم رسانا و یک بخش افشان عبور داده می شوند، البته با یک میزان ثابت و قطبیت مخالف هم که یکی مثبت و دیگری منفی است. این تکنیک باعث از بین رفتن تداخل امواج الکتریکی شده و در نهایت کیفیت بالاتر و صدای خالص تری منتقل می شود. 
 
  • Figure of Eight
یکی از متداول ترین الگوهای دریافت صدا در میکروفون های ریبون و میکروفون های با دهانه بزرگ است که صدا با زاویه 90 درجه و فقط از سمت جلو و عقب میکروفون دریافت می شود. و در طراحی این مدل از الگوهای دریافت صدا در میکروفون ها سعی شده از بخش های کناری دهانه میکروفون صدائی به دیافراگم نرسد.
 
  • Hyper Cardioid
​یک نوع الگوی دریافت صدا در میکروفون ها است. الگوی هایپر کاردیوئید که بیشتر در طراحی گان ها و مینی گان ها از آن استفاده می شود امکان صدابرداری به صورت خطی و متمرکزتر از دیگر الگوها وجود دارد و می توان با کمترین میزان نشت از قسمت پشت میکروفون صدا را دریافت کرد. با این مدل می توان به طرز چشمگیری صداهای اضافی محیط را حذف و از تولید فیدبک جلوگیری کرد. این نوع میکروفون ها برای زمانی که قرار است در یک محیط پر سر و صدا و شلوغ فقط از یک سوژه خاص صدا بگیریم بسیار مناسب هستند.
 
  • Large Diaphragm
این اصطلاح بیشتر برای میکروفون های خازنی یا همان کندانسور بکار میرود. و اصولا" به میکروفون هائی گفته می شود که اندازه قطر دیافراگم آنها حداقل یک اینچ یا 2.54 سانتیمتر باشد. این میکروفون ها در استودیوها برای ضبط وکال بسیار مناسب هستند. چراکه می توان با آنها صدائی شفاف تر و رساتر از خوانندگان ضبط کرد.
 
  • Small Diaphragm
به میکروفون های استاتیکی گفته می شود که قطر دیافراگم آنها کمتر از یک اینچ بوده و برای صدابرداری از سازها طراحی شده اند. صدابرداران با این میکروفون ها می توانند به راحتی از هر سازی در کنسرت ها و استودیوها صدا بگیرند. به این چنین میکروفون ها بعضا" میکروفون قلمی و میکروفون مدادی هم گفته می شود.
 
  • THD
مخفف عبارت توتال هارومونیک دیستروشِن است و یکی از رایج ترین واحدهای اندازه گیری برای تجهیزات الکترونیکی صوتی می باشد که به وسیله آن درصد میزان تولید نویز در چنین دستگاه هائی محاسبه می شود. برای انجام این آزمایش یک موج سینوسی با فرکانس معین و هارومنیکای ثابت از دستگاه صوتی مورد نظر در حین انجام کار  عبور داده شده و سپس سیگنال ها روانه یک سیستم سنجش میزان دیستروشن می شوند. که اساس کار نیز بر پایه اندازه گیری همین سیستم قرار می گیرد و می توان فرکانس های مورد نظر را که معمولا بین 20 هرتز و 20 کیلو هرتز انتخاب می شوند را به این روش تعیین کرده و میزان هارمونیکای تولید شده را بررسی کرد.

این بخش به مرور تکمیل خواهد شد...