1395 / اسفند / 5
ساعت:
سبد خرید شما خالی است!
logo-samandehi

مقالات

   تمامی کاربران گرامی می توانند در صورت تمایل مقالات تخصصی و تجربیات علمی خود را برای ایمیل صدا بازار ارسال کنند، و ما با کمال میل تمامی این مطالب را خوانده و  با ذکر نام مولفشان در بخش مقالات تخصصی قرار می دهیم، تا بدین وسیله بتوانیم ضمن آگاهی دادن به دیگر دوستانمان در مورد اتفاقات روز صنعت صدا و همچنین بالاتر بردن سطح کیفی این حرفه در ایران، بستری مناسب را نیز برای تبادل اندیشه در این حوزه فراهم آوریم، تا همگی شاهد خلق آثاری با استانداردهای جهانی باشیم.

 


  • 12 دیماه 95
نکته: به اطلاع آن دسته از کاربران عزیزی که مایلند تفاوت بین ew112PG3 و ew122PG3 را بدانند می رسانیم. که تنها تفاوت این دو ست در الگوی دریافت کپسول آنها می باشد. کپسول 112 به صورت همه جهته بوده و به همین دلیل در بسیاری از موارد فقط از همین مدل استفاده می شود. مثلا در سینما، صدا و سیما، برنامه های زنده و ...  ولی الگوی دریافت 122 کاردیوئید بوده و فقط برای صدابرداری از سوژه های ثابت مانند سازها استفاده می شود. چراکه به محض حرکت و دور شدن منبع صدا از مقابل کپسول صدا تضعیف می شود. پس هنگام انتخاب هر کدام از این ست ها به موارد ذکر شده توجه داشته باشید.
 
  • پانزده آذر ماه 1394
سیستم باس رفلکس (Bass Reflex) در اسپیکرها

   امروزه در طراحی و ساخت بسیاری از اسپیکرهای حرفه ای دنیا تکنولوژی باس رفلکس به چشم می خورد. و چنان این تکنولوژی فراگیر شده که تقریبا تمام کمپانی های مشهور دنیا از آن در ساخت اسپیکرهای خود استفاده می کنند. چرا که تاثیر این سیستم بر خروجی صدا غیر قابل انکار است. و به طرز قابل توجهی در این سیستم فرکانس های بم دقیق پخش می شوند.
و اما در طراحی این نوع اسپیکرها پیچیدگی خیلی خاصی وجود ندارند بلکه فقط بستگی به یک سری محاسبات دقیق مهندسی در زمان کارگذاری لوله های خروجی هوا که در پشت و یا جلوی اسپیکر قرار می گیرند دارد. و دقیقا باید نسبت آنها به فضای داخلی کابینت اسپیکر و توانائی ها و مشخصات فنی درایور ووفرها محاسبه شود. که البته کار چندان راحتی هم نیست ولی سازندگان معتبر دنیا توانسته اند در طی این سال ها با آزمایشات گوناگون و تحقیقات فراوان علمی موفق به تولید مدل های بی نظیری از اسپیکرهای باس رفلس شوند.
عملکرد سیستم باس رفلکس در اثر کنش ها و واکنش های ووفر اصلی اسپیکر می باشد که در زمان کار منجر به ایجاد تراکم هوا در درون محفظه اسپیکر می گردد و می بایست این جریان هوا را که به شکل معکوس با حرکت ووفر بوجود می آید با مدل های مخصوصی به بیرون هدایت کرد. تا بتوان فرکانس های بم قویتر و تمیزتری تولید کرد.
جالب است بدانید تا قبل از دهه 60 میلادی تاثیر پارامترهای نام برده و رابطه مستقیم ابعاد یک اسپیکر و همچنین وجود خروجی های هوا در آنها کاملا امری ناشناخته بود تا اینکه دانشمندی به نام Richard Small با آنالیز طیف وسیعی از صداها و ساخت مدل های اولیه این اسپیکرها موفق شد متدی جدید را ابداع کرده و تاثیری عمیق در صنعت ساخت اسپیکر بگذارد.

 
 

  •   دوازده آذر ماه 1394

تکنولوژی پسیو رادیاتور (Passive Radiator) در اسپیکرها 

   این فن آوری، نوعی مهندسی مدرن در ساختار بلندگوهاست که می توان توسط آن فرکانس های بخش باس را به وضوح شنید. و محدوده پائین صدا را کاملا بهینه سازی و تقویت کرد. تا شنونده بدون نیاز به ساب ووفر قادر به شنیدن بخش وسیعی از فرکانس ها توسط یک اسپیکر ساده باشد.
حال ما قصد داریم راز این تکنولوژی را برای شما برملا کنیم و اطلاعات ساخت پسیو رادیاتورها را به صورت تئوری در اختیار شما قرار دهیم. البته به ظاهر این تکنولوژی بسیار ساده و فارغ از هرگونه پیچیدگی به نظر می رسد. ولی محاسبات دقیق مهندسی در زمان طراحی آکوستیکی بدنه و پیکره بندی بلندگوها در این سیستم باعث شده تکنولوژئی خاص در صنعت صدای حرفه ای جهان به وجود آید.
برای ساخت پسیو رادیاتورها از دو ووفر کاملا مشابه استفاده می شود البته ووفری که قرار است نقش پسیو را داشته باشد غالبا کمی بزرگتر انتخاب می شود و با این تفاوت که این ووفر هیچ مگنت و یا درایوری ندارد و فقط یک پوسته مخروطی شکل است و البته قرار هم نیست به هیچ مدار الکترونیکی و یا آمپلی فایری نصب شود چرا که تنها با نوع قرار گرفتن آن در کابینت بلندگوها و ایجاد شرایط آکوستیکی در درون محفطه می تواند وظیفه خود را انجام دهد و با کنش ها و واکنش هائی در خلاف جهت ووفر اصلی فرکانس های مورد نیاز را تولید می کند.
در زمان طراحی و ساخت بلندگوهائی با فرمت پسیو رادیاتور و بنا به سلیقه هر کمپانی ووفرها می توانند به دو صورت پشت به پشت و هم راستا و یا به صورت بالا و پائین به شکل موازی در درون کابینت بلندگو جای بگیرند و اصولا باید ووفر اصلی در بالا و یا در جلو کار گذاشته شود. با چنین ترفند ساده ای کمپانی ها توانسته اند بلندگوهائی بسازند که امکان پخش محدوده کامل تری از فرکانس ها را داشته و طیف وسیعتری از صدا را با کیفیت و قدرت بالاتر به کاربران خود هدیه دهند. و نکته آخر اینکه در این سیستم به دلیل استفاده از دو ووفر بجای یک ووفر قیمت تمام شده محصول بالاتر از حد معمول بوده و تولید آن برای کمپانی های کوچک مقرون به صرفه نیست و فقط برندهای معتبر و شناخته شده دنیا که قادر به تولید انبوه هستند می توانند از این تکنولوژی در محصولات خود استفاده کنند.


  •   بیست مهرماه ماه 1394
Genelec 8351A یک دستاورد انقلابی در طراحی مانیتورهای 3-way است. ترکیب فناوری  ACM(وجود ووفرهای آکوستیک پنهان که در شکاف‌های بالا و پایین کابینت مانیتور قرار دارند) و MDC، MaxDCW این مانیتور را قادر ساخته تا در حد چشمگیری جهت‌گیری( Directivity) فرکانسی داشته باشد. هرچند مشکل با سابقه طولانی طراحی‌های Crossover که براثر عدم تطابق به وجود می‌آمد، به‌وسیله‌ی طراحی‌های هم‌محور هموار شده اما طراحی‌های هم‌محور(Coaxial) مشکلات خاص خودش را داشت. مانیتورهای با طراحی هم محور موجود معمولاً به دلایل ذاتی پراش (Diffraction) موجود در این طراحی‌ها دارای پاسخ فرکانسی تا حدودی نامسطح و با ضعف هستند؛ اما شرکت Genelec با استفاده از MDC(یا تکنولوژی طراحی‌های هم محور با پراش حداقلی) توانسته مزیت طراحی‌های هم‌محور را حفظ کند و درعین‌حال بر محدودیت‌های آن غلبه کند. خلاقیت به کار رفته در 8351A SAM واقعاً لایق ستایش است. روند و رویکرد انقلابی شرکت Genelec در واقع با توسعه DCW (سامانه‌ای که جهت‌گیری موج را کنترل می‌کند) در سال 1983 شکل گرفت و حالا این فناوری پس از گذشت بیش از 30 سال و تجربه اصلاحات و بهینه‌سازی توانسته کارایی خود را بهبود بخشد و همین امر باعث ایجاد تفاوت فراوان  Genelec 8351A با رقیبان خود شود(البته فراموش نکنید که این محصول کاملاً بی‌رقیب است!).

حتماً شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید که مانیتور اکتیو هوشمند 8351A SAM با توجه به ناهمگونی اتاق، تایمینگ و اکولایزیشن خود  را بهینه می‌کند. نتیجه همه این‌ها صدایی بسیار دقیق با دینامیک رنج فوق‌العاده و پاسخ فرکانسی بسیار عالی خواهد بود، بدون توجه به این‌که شما کجا از 
8351A SAM استفاده خواهید کرد.
نکته جالب دیگر این است که طراحی این مانیتور شیک و چشم‌نواز به‌گونه‌ای است که برای قرار دادن آن‌هم به‌صورت عمودی  و هم به‌صورت افقی بهینه‌شده است و در هر دو حالت بهترین عملکرد را برای شما به ارمغان می‌آورد. امکان خطا، هنگام کار کردن با این مانیتور وجود ندارد!

حتی فکر کردن به خرید این مانیتور باشکوه نشان‌دهنده سطح حرفه‌ای بودن شماست! طراحی بسیار چشم‌نواز به همراه فناوری‌های به‌کاررفته در این محصول در کنار هم چیزی را به شما هدیه می‌دهد که تابه‌حال حتی بلد نبودید برایش آرزو کنید. چیزی که بسیار فراتر از ذهنیت همه ما درباره‌ی یک مانیتور عالی است.
واقعاً توانایی‌های این مانیتور استودیویی اغواکننده تمامی ندارند و متن‌هایی که در توصیف آن نوشته‌شده‌اند بیشتر شبیه به شعر و یا یک رمان عاشقانه است. شاید همین موضوع معرف شکوه و عظمت 
8351A SAM باشد.
  •   پنج مرداد ماه 1394


DSP چیست؟
   برای آن دسته از عزیزانی این مطلب را به اشتراک می گذارم که به تازگی علاقه مند به مباحث صدابرداری شده و یا اینکه برای اولین بار نیاز به خرید کارت صدا پیدا کرده اند و در پی کسب اطلاعات در این زمینه هستند.
در ابتدا باید اشاره کنم به واژه DSP که مخفف عبارت Digital Sound Processor می باشد. DSP تراشه ای است که در بخش سخت افزاری سیستم و بر روی مادربورد اصلی کارت صداها قرار می گیرد و سازندگانی که قصد ارائه پلاگین و یا نرم افزارهای خاصی را  به کاربران خود دارند از این چیپ ست ها  در زمان تولید استفاده می کنند. چراکه بدین وسیله در هنگام کار پردازش دقیقتر بوده و سرعت العمل کامپیوتر بالاتر می رود. و دیگر انرژی CPU و هسته مرکزی کامپیوتر صرف پردازش این پلاگین ها نمی شود.
پس به راحتی نتیجه می گیریم که اگر کارت صدائی DSP نداشته باشد دلیل بر ضعیف بودن آن نیست. چون ممکن است اصلا پلاگینی با آن ساتد کارت ارائه نشده باشد و یا اینکه هر DSP ممکن است با هر پلاگینی سازگار نباشد. پس شما می توانید به راحتی و با ارتقاء سیستم کامپیوتری خود به نتایج قابل قبولی در هنگام تولید آثار موسیقی دست پیدا کنید.
و راهکار اصلی برای صدابرداران حرفه ای تر و استودیودارها که اصرار دارند از پلاگین ها و افکت های نرم افزاری در هنگام تولید موسیقی استفاده کنند. تهیه و کارگذاری کارت های پردازنده ای هست که برای همین منظور ساخته شده اند. و به عنوان مثال می توان به کارت های UAD از کمپانی یونیورسال آدیو و یا کارت های پاور کُر از کمپانی tc-electronic اشاره کرد.


  •    ده اسفند ماه 1393

در افکار عمومی و شنوندگان موسیقی اصولا هر ساز کلاویه داری یا ارگ تلقی می شود یا پیانو و در بسیاری از موارد دیده شده که حتی اهالی موسیقی هم بعضا چنین تصوری نسبت به سازهای کلاویه ای و یا سازهای الکترونیک کلاویه دار دارند. حال که تنوع و کاربرد این نوع سازها در جهان موسیقی رو به افزایش است و ساختار آنها به تولید آثار موسیقی بسیار کمک می کند می خواهیم با جزئیات بیشتری به تفکیک این دسته از سازها بپردازیم.

  • اُرگ که بیشتر در کلیساها مورد استفاده قرار می گیرد اصولا یک ساز بادی است و ماهیتی کاملا مکانیکی دارد و نت های موسیقی با هدایت جریان هوا در لوله های صدا که به لحاظ ضخامت و ارتفاع همگی با یکدیگر تفاوت دارند تولید می شوند و با فشردن هر یک از کلاویه های ساز جریان هوا به سوی یکی از این لوله ها روانه شده و در نهایت صدای نت ها تولید می شود.

  • سینتی سایزر سازیست با اِلمان های ساخت موزیک الکترونیک این سازها خود دارای بانک صوتی از پیش تعیین شده نیستند ولی تمام امکانات لازم برای ساخت صداهای الکترونیک را دارند و به همین دلیل بسیار مورد علاقه آهنگسازان هستند چرا که هر آهنگسازی می تواند به سلیقه خود صداهای مورد نیاز برای اثارش را بسازد و بدین وسیله از استفاده صداهای تکراری که می توانند به راحتی در دسترس همگان باشند بپرهیزد.

  • اَرنجر سازیست کیبوردی برای اجرا در کنسرت ها و برنامه های زنده این تیپ کیبوردها از یک بانک صدائی غنی که در بر گیرنده طیف وسیعی از صداهای دیگرسازهاست بهره می برند و نوازنده را قادر به انتخاب انوع صداها در لحظه برای اجرای موسیقی می کنند و به راحتی می توان با آنها آکُنپانی مِنت کرد و یا همان همراهی آکوردها با ملودی.

  • میدی کیبورد اصولا سازیست که هیچ صدائی از خود ندارد و فقط در زمان اجرا یک سری اطلاعات دیجیتالی شامل یک سری مشخصات کامل از نت های اجرا شده به زبان کامپیوتری را از طریق پورت USB و یا کابل می دی به کارت صدا و سیستم انتقال می دهد. و یکی از اصلی ترین منظورهای ساخت چنین وسیله ای فقط برای جلوگیری از ماشینی شدن و صرفا فقط کامپیوتری شدن آثار موسیقائیست چرا که هرگاه برای ساخت موسیقی در پشت میز کار فقط به نرم افزارها تکیه کنیم دقت آنقدر بالا می رود که حس یک اجرای انسانی را که همیشه درصد بسیار کمی خطا دارد از اثر می گیرید و در چنین مواردی خطای کامپیوتر حتی یک هزارم ثانیه هم نیست پس با اجرای آکوردها و ملودی هایمان توسط میدی کیبوردها حس انسانی تری به آثارمان می بخشیم.

  • مَستر کیبورد وسیله ای است که هرگاه تعداد بانک های صدائی و سینت ها در محیط کار زیاد شد دیگر نیازی به تمام این کیبوردها نباشد و فقط با تهیه رک های اطلاعاتی این سازها بتوانیم فقط و فقط با یک مستر کیبورد از بانک صدائی و کلیه امکانات سازهای مزبور استفاده نمائیم و از ازدحام و هزینه بالای تعدد این سازها جلوگیری کنیم.

  • وُرک اِستیشن سازیست که تمام امکانات برای ساخت موسیقی اعم از اینترفِیس و ورودی و خروجی ها را در اختیار نوازنده و آهنگساز قرار می دهد و به راحتی و بدون نیاز به کامپیوتر می توان پروژه های موسیقی را انجام داد و ضبط صدای چندین ساز و صدای خواننده و در نهایت سیکوئنس و میکس را با همین ساز به پایان رساند.

  • پیانو دیجیتال سازیست کاملا شبیه به پیانو آکوستیک با این تفاوت که پس از فشردن هر کلاویه چکش آن به جای برخورد به سیم مانند پیانوهای آکوستیک به یک سنسور برخورد کرده و صدای نت از یک بانک صدائی که قبلا توسط تولید کننده در آن کار گذاشته شده است تولید می شود و از طریق بلندگوها صدای ساز پخش می شود البته در این نوع سازها بسیار تلاش شده که شرایط اجرا برای نوازندگان کیفیتی مکانیکی همچون پیانوهای آکوستیک باشد. از دیگر موارد مهم در این تیپ سازها طبیعی بودن جنس صدا و مکانیزم شبیه سازی شده آنها می باشد. 


  • بیست و یک دیماه 93

راهکارهای انتخاب بهترین میکروفون برای ساز و وکال چیست؟

   با توجه به این موضوع که هنوز بشر نتوانسته میکروفونی بسازد که صدا را همانگونه که هست انتقال دهد در می یابیم که حتی بهترین میکروفون های دنیا هم دارای نواقصی تاثیرگذار هستند یعنی اینکه صدا را دستخوش تغییر می کنند.
هر میکروفونی میتواند در بعضی از محدوده های فرکانسی دارای قوت و در بعضی از محدوده ها دچار ضعف باشد، که البته با شناخت و تجربه یک صدابردار خوب این کاستی ها می توانند کاملا به یک نقطه قوت تبدیل شوند. فقط کافیست صدابردار درک کافی و شناخت لازم از صدای سوژه و ابزار صدابرداری خود را داشته باشد و بتواند نقاط ضعف صدای ساز و یا خواننده را به سرعت تشخیص دهد و سپس میکروفونی را برای سوژه انتخاب کند که دقیقا در همان نقطه دارای شدت گیرندگی بیشتری است که در نهایت این امر سبب یک دست شدن صدا می شود.
اگر توجه کرده باشید بسیاری از خوانندگان مطرح و یا نوازندگان بزرگ دنیا برای کار در استودیوها و یا اجراهای زنده از یک میکروفون خاص خودشان استفاده می کنند که این موضوع هیچ ربطی به قیمت و یا برند میکروفون ها ندارد آنها با تجربه دریافته اند که مثلا فلان میکروفون دریافت بهتری از صدای خودشان و یا سازشان دارد و این یعنی یک میکروفون بسیار ارزان و معمولی می تواند آنچنان با صدای شما سازگار شود که حتی مشهورترین میکروفون های دنیا هم نتوانند با صدای شما سازگار شوند.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           سهیل مهدوی


  • دوازده دیماه 93

چرا هر استودیوئی به یک  ساب ووفر نیاز دارد؟ چرا وقتیکه استودیو مانیتورها می توانند به این خوبی محدوده کاملی از فرکانس ها را در اختیار مان قرار دهند باز نیاز به ساب ووفر در استودیوها احساس می شود ؟ و چرا کمپانی ها با این جدیت اقدام به تولید ساب ووفرها در مدل ها و اندازه های گوناگون می کنند؟

   مدت ها بود که به دنبال پاسخی قانع کننده و مبتنی بر اصول علمی برای این سئوالات کلیدی بودم، تا اینکه بالاخره در مستر کلاس های آموزشی جنلک که توسط مدرس دوره دیده این شرکت فنلاندی در تهران برگزار می شد به واقعیت ماجرا پی بردم، و اینک وظیفه خود می دانم که این مطالب جالب را با شما دوستان نیز در میان بگذارم.
همانطور که می دانیم ماهیت انتشار فرکانس های محدوده بالا به صورت مستقیم می باشد و هر چه فرکانس صدا بالاتر برود راستای انتشارش مستقیم تر می شود پس ما با این محدوده از فرکانس ها در هنگام کار هیچگونه مشکلی نداریم چرا که به راحتی قابل مهار هستند، ولی مشکل ها جائی به وجود می آیند که فرکانس های پائین وجود دارند چرا که این بخش از فرکانس های صدا می توانند با انتشار خود در همه جهات، تمام فضای اتاق فرمان را پوشش دهند و با برخورد به موانع گوناگون در هر جای استودیو ایجاد بازتاب های متعدد نمایند و بدین وسیله در کار صداگذار اختلال ایجاد کنند.
باید در نظر داشته باشید که فرکانس های محدوده پائینی صدا به محض خارج شدن از بلندگوهای استودیو به دیوارهای مجاور، دیوار روبرو، دیوار پشت بلندگو، سقف و کف زمین برخورد می کنند که با در نظر گرفتن همه این موارد و با وجود حداقل یک ست استریو در اتاق فرمان ما شاهد 12 بازتاب از طرف موانع یاد شده هستیم، که در نتیجه این بازتاب ها باعث سردرگمی و عدم تشخیص صدای اصلی می شوند، پس اگر در چنین شرایطی از ساب ووفر استفاده شود بسیاری از مشکلات آکوستیکی نیز به سادگی حل می شود، چرا که در ابتدا می توانیم فرکانس های پائینی را فقط از یک منبع صوتی دریافت کنیم که این خود یکی از بهترین راهکارها برای یک میکس خوب است و در ثانی چونکه می توان ساب ووفر را هر جای اتاق فرمان استودیو کار گذاشت، پس با قرار دادن آن بر روی زمین و در کنج یکی از دیوارهای استودیو انعکاس های یاد شده را از 12 مورد به 3 مورد کاهش می دهیم، که البته مهار کردن 3 بازتاب مزاحم از جانب سقف، دیوار روبرو و دیوار مجاور بسیار کار آسان تری است.


                                                                                                                                                   سهیل مهدوی
                                                  


  • دهم دیماه 1393

آیا درست است فروش پاور میکروفون های لامپی به جای پری امپ این نوع میکروفون ها؟

   به عنوان یک فروشنده تجهیزات صدابرداری باید اعتراف کنم که سالهاست شاهد بحث ها و اظهارنظرهای بی پایه و اساس اساتید در این آشفته بازار هستم ولی دیگرهیچگاه با چنین موضوع مضحکی مواجه نبودم  که منبع تغذیه برق یک میکروفون لامپی را بجای پری امپ همان میکروفون بفروشند که البته این موصوع کاملا ناشی از عدم آگاهی و نابلدی فروشندگان است تا جریان دیگری، اما واقعیت ماجرا از این قرار است که وقتی لامپ خلا درون غلاف میکروفون جای می گیرد به علت حجم زیاد دیگر فضای کافی برای دیگر اجزاء باقی نمی ماند و به همین دلیل بخشی از میکروفون را در بیرون از بدنه آن می سازند و درون جعبه منبع تغذیه جای می دهند و سپس توسط یک کابل که معمولا" بیشتر از پنج رشته است، ارتباط را بین اجزا بیرونی و داخلی میکروفون برقرار می کنند.



                                                                                                                                                    سهیل مهدوی


  • دوم دیماه 1393

نگاهی گذرا به پدیده سامینگ آدیو

   امروزه بسیاری از صدابرداران برتر دنیا برای مسترینگ نهائی آثار فاخر از میکسرهای آنالوگ و کلاسیک استفاده می کنند، چراکه این میکسرها توانسته اند قابلیت های خود را در طول سالیان گذشته به اثبات برسانند، و برای Summing/Mixing که به نوعی بهترین تکنیک میکس و مسترینگ حال حاضر دنیا محسوب می شود بهترین ابزار باشند.
ماجرا از این قرار است که مهندسین صدا دریافتند که میکسرهای دیجیتالی که توسط نرم افزارها ارائه می شوند جوابگوی میکس های حرفه ای آنان نیستند و همیشه در خروجی آنها ضعف هائی وجود دارد، پس بهترین راه حل می تواند استفاده از یک کارت صدا با ورودی ها و خروجی های دیجیتال باشد، اما دلیل استفاده از فرمت های دیجیتال مانند ADAT  و یا MADI می تواند فقط برای در اختیار داشتن لاین های بیشتر باشد، که به راحتی صدابردار بتواند با یک کانورتور یا مبدل A to D و D to A  کلیه خط های آنالوگ را به میز میکس ارسال کند و سپس به راحتی و با دقت بالا روی آنها کار میکس و افکت گذاری را به صورت دستی انجام دهد و دوباره لاین های میکس شده را از طریق کانورتور برای رکورد نهائی به کامپیوتر و یا یک رکوردر حرفه ای ارسال کند.


                                                                                                                                                   سهیل مهدوی


  • بیستم آذرماه 1393

تکنیکی برای صدا گرفتن از سازهای آکوستیک

     یکی از بهترین راه حل های صدابرداری از ساز در استودیوها ایجاد فاصله ای منطقی بین میکروفون و نوازنده است و چون این فاصله برای دریافت بهترین صدا همیشه مقداری بیشتر از حد تصور صدابرداران است. پس صدابرداران باید بهترین میکروفون هایشان را برای این منظور در نظر بگیرند، چرا که باید از کل بدنه ساز صدا گرفت نه فقط بخشی از آن که صدا خارج می شود. چرا که در حین اجرا تمام بدنه در گیر رزونانس است. پس بسیاری از میکروفون ها در چنین وضیعتی دچار افت شدیدی برای گرفتن صدا از سوژه می شوند و یا به عبارت دیگر توان صدابرداری در چنین شرایطی را ندارند، فقط تعداد اندکی میکروفون در دنیا سراغ دارم که می توانند در چنین شرایطی عملکرد درستی داشته باشند و بتوان از آنها برای این تکنیک استفاده کرد و شاهد کمترین تغییر در جنس صدای آنها و افت سیگنال بود.
البته ناگفته نماند که آکوستیک دد روم نیز می تواند در این مبحث بسیار تعیین کننده باشد و در این تکنیک صدابرداری از سازها کیفیت میکروفون و طراحی و مهندسی آکوستیک اتاق ضبط لازم و ملزوم یکدیگرند.

                                                                                                                                                   سهیل مهدوی