1395 / اسفند / 7
ساعت:
سبد خرید شما خالی است!
logo-samandehi

اخبار

29 دی, 1394 

   به اطلاع کلیه اعضاء محترم خانه موسیقی ایران می رساند که این عزیزان می توانند با ثبت نام در سایت صدابازار و ارسال تصویر کارت عضویت خود از تخفیفات ویژه و قابل ملاحظه ای که در زمان خرید برای آنان در نظر گرفته می شود استفاده نمایند.
لذا خواهشمند است تصویر اسکن شده پشت و روی کارت عضویت خود را به آدرس ایمیل info@sedabazar.com ارسال نمائید.

 




یادداشتی از «سهیل مهدوی»چرا هر استودیوئی به یک «ساب ووفر» نیاز دارد؟

 

 

موسیقی ایرانیان – سهیل مهدوی (مهندس صدا و کارشناس سایت تخصصی صدابازار): چرا هر استودیوئی به یک «ساب ووفر» نیاز دارد؟ چرا وقتی که استودیو مانیتور‌ها می‌توانند به این خوبی محدوده کاملی از فرکانس‌ها را در اختیارمان قرار دهند باز نیاز به ساب ووفر در استودیو‌ها احساس می‌شود؟ و چرا کمپانی‌ها با این جدیت اقدام به تولید ساب ووفر‌ها در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون می‌کنند؟

مدت‌ها بود که به دنبال پاسخی قانع کننده و مبتنی بر اصول علمی برای این سئوالات کلیدی بودم، تا اینکه بالاخره در یکی از مستر کلاس‌های مهندسی صدا که توسط یکی از شرکت‌های معتبر و بین المللی این صنعت برگزار می‌شد به واقعیت ماجرا پی بردم، و اینک وظیفه خود می‌دانم که این مطالب جالب و خواندنی را با شما مخاطبین نیز در میان بگذارم.

همانطور که می‌دانیم ماهیت انتشار فرکانس‌های محدوده بالا در محیط به صورت مستقیم بوده و در راستای یک خط راست می‌باشند و هر چقدر هم که فرکانس صدا بالا‌تر برود راستای انتشارش نیز مستقیم‌تر می‌شود پس ما با این محدوده از فرکانس‌ها در هنگام کار بر روی پروژ‌ها مشکلی نداریم چرا که به راحتی و با ساده‌ترین راهکار‌ها قابل مهار هستند، ولی مشکل‌ها جائی به وجود می‌آیند که فرکانس‌های پائین وجود دارند، یعنی فرکانس هائی با طول موج بالا و قابلیت انتشار ۳۶۰ درجه‌ای چرا که این بخش از فرکانس‌های صدا می‌توانند در همه جهات انتشار پیدا کنند و در نتیجه تمام فضای اتاق فرمان را دربرگیرند و با برخورد به موانع گوناگون ایجاد بازتاب‌های متعدد و مزاحم نمایند تا اینکه تشخیص صدای اصلی به دشواری صورت پذیرد و در نتیجه باعث سردرگمی صدابرداران در هنگام میکس و مسترینگ می‌شود و در چنین شرایطی است که نتیجه کار هرگز رضایت بخش نخواهد بود.

باید در نظر داشته باشید که فرکانس‌های محدوده پائینی صدا به محض خارج شدن از بلندگوهای استودیو به دیوارهای مجاور، دیوار روبرو، دیوار پشت بلندگو، سقف و کف زمین برخورد می‌کنند که با در نظر گرفتن همه این موارد و با وجود حداقل یک ست استریو در اتاق فرمان ما شاهد ۱۲ بازتاب از طرف موانع یاد شده هستیم، که در نتیجه این بازتاب‌ها باعث سردرگمی و عدم تشخیص صدای اصلی می‌شوند، پس اگر در چنین شرایطی از ساب ووفر استفاده شود، بسیاری از مشکلات آکوستیکی نیز به سادگی حل خواهد شد، چرا که در ابتدا می‌توانیم فرکانس‌های پائینی را فقط از یک منبع صوتی دریافت کنیم که این خود یکی از بهترین راهکار‌ها برای میکس خوب است و با توجه به اینکه می‌توان ساب ووفر را هر جای اتاق فرمان استودیو کار گذاشت، پس با قرار دادن آن بر روی زمین و در کنج یکی از دیوارهای استودیو انعکاس‌های یاد شده را از ۱۲ مورد به ۳ مورد کاهش می‌دهیم، که البته مهار کردن ۳ بازتاب مزاحم از جانب سقف، دیوار روبرو و دیوار مجاور بسیار کار آسان تری است و با یک طرح ساده آکوستیکی کاملا می‌توان به نتیجه دلخواه رسید.


دریافت نشان شایستگی سایت صدابازار ازانجمن صنفی کسب و کار اینترنتی  اسفند 1393
 


 

  • ​بیست و دوم دیماه 1393

استودیو دی با مدیریت علیرضا شمس دوباره فعالیت خود را از سر گرفت

   درب های استودیو دی پس از هفته ها تعطیلی به علت تغییرات و به روز رسانی دوباره به روی علاقه مندان گشوده شد و اکنون با مدرن ترین تجهیزات صدابرداری و مسترینگ آماده ارائه خدمات به موزیسین ها می باشد، این استودیو با داشتن دو اتاق سکوت برای رکورد و یک سالن تمرین محیطی بسیار حرفه ای و ایده ال را برای هنرمندان فراهم آورده است.
در ضمن از این به بعد پروژه ها در این استودیو به روش آنالوگِ سامینگ آدیو میکس می شوند و پس از پردازش سخت افزاری در نهایت با بهترین ست دیجیتال RME مستر شده و در دسترس قرار می گیرند و البته با شناختی که از توانائی های علیرضا شمس و دستیارانش داریم به زودی شاهد تولید آثار فاخری در این استودیو خواهیم بود.

 


  • یازدهم دیماه 1393

استودیو 54 پس از یک سال بازگشائی سرانجام نام گذاری شد

   استودیوئی مدرن که مطابق با استانداردهای روز جهان طراحی و تجهیز شده است و با کادری کاربلد به مدیریت پیمان توسلی جریانی نو را در صنعت موسیقی و مهندسی صدا براه انداخته است، شاید پر بیراه نباشد اگر بگوئیم استودیو 54 یکی از بهترین استودیوهای حال حاضر خاورمیانه است، میکس ها، مسترینگ ها و حضور اساتید برجسته در آن گواه بر این ادعا خواهد بود، و حتم دارم که در آینده ای نردیک بیشتر از این استودیو خواهید شنید.